De Slaaptrein

Al een kleine twee jaar heb ik er nóg een baan bij. Het is op afroep hoor en vindt meestal plaats in de nachtelijke uren. Het eerste jaar werd ik zo nu en dan opgeroepen maar sinds ik chemo heb gehad begint het steeds meer op een vast dienstverband te lijken. Ik heb namelijk vaak plafonddienst! Huh, wat, Chantal?! Ik lig vaak nachtenlang naar het plafond te staren omdat ik de slaap niet kan vatten. Ik heb in veel van die nachten het hele plafond wel kunnen inspecteren. Puik stucwerk, goed afgewerkt maar dringend toe aan een likkie verf ;-).

11 februari 2015
13 reacties

Soms word ik ’s ochtends wakker en dan vraagt manlief: “Heb je lekker geslapen?”. Dan moet ik vaak het antwoord schuldig blijven. Ik weet het niet?! Heb ik nou doorgeslapen of niet? Meestal zie ik veel nachtelijke uren voorbij schieten op mijn wekker. Maar dat onthoud ik niet allemaal dus kan het voorkomen dat ik denk doorgeslapen te hebben maar dat dit niet zo is. Huh, Chantal wat ontzettend verwarrend allemaal.

OK, ik ga proberen uit te leggen hoe dat gaat bij mij en vooral welke methodes ik heb gebruikt om van die slapeloze nachten af te komen.
Voor mijn diagnose sliep ik ook al slecht en in die periode heb ik veel slaaptrucs uitgeprobeerd. Zoals daar zijn:
• geen koffie drinken in de avond
• geen alcohol
• niet teveel piekeren, whahahaha oh wacht, dat is echt zo!
• mediteren
• op tijd naar bed en dus niet blijven hangen voor een televisieprogramma dat als kauwgum voor je ogen werkt
• je mobiele telefoon niet op je nachtkastje leggen

Raad eens? Het werkte niet. In de begintijd van mijn slapeloosheid ging ik vaak mijn bed uit om tv te kijken, je kent het wel die TellSell programma’s. Dat je met een zus en zo apparaat in korte tijd wel meer dan 10 kilo kunt afvallen. Ik trainde me suf bij nacht en ontij, in mijn hoofd dan ;-). Ook een geliefde activiteit was online shopping at night. Daar stopte ik rap mee toen ik de meest onzinnige dingen in mijn virtuele kar pleurde die ik absoluut niet nodig had. Geen goed plan dus. Dan maar lezen, maar wel beneden anders werd man A. wakker. Pffff, om dan zo tegen zes uur in de ochtend eindelijk in slaap te vallen om vervolgens om zeven uur de wekker te horen vanaf boven. Gelukkig sliep ik in die beginfase ook nachten wel goed door. Nu kan ik me dat totaal niet meer voorstellen. Waar komt het vandaan?

Waarschijnlijk heeft mijn huidige (niet)slaappatroon te maken met de chemobehandelingen die ik heb gehad, plus het feit dat ik waarschijnlijk al in de overgang zit. Ik val wel in slaap maar ik word om het uur of om de twee uur wakker. Alle bovenstaande activiteiten heb ik al gestaakt op aanraden van een dokter die zei dat van gewoon liggen ik ook uit kan rusten. Nou, nee dus. In de ochtend ben ik nog steeds moe;-(.
Chant, dan neem je toch een slaappil?!

Heb ik geprobeerd, maar daar word ik stoned van en dan ben ik weer een fractie te laat met alles.

Ik heb wel geprobeerd op te zoeken of er een pilletje is die niet die bijwerkingen veroorzaakt maar tot op heden heb ik die nog niet gevonden.

Wel trof ik in een artikel over slaappillen een mooie uitleg aan over het niet kunnen slapen. De man in kwestie leed al jaren aan slapeloosheid en kreeg van een arts de slaappil Ambien, het gaat om een Amerikaanse site hoor volgens mij is dit in Nederland helemaal niet verkrijgbaar.
Goed, die man was helemaal geholpen omdat hij nu wel de slaaptrein haalde. Huh, de slaaptrein? Heel herkenbaar omschreef hij dat iedere keer als de slaaptrein dan toch bij hem kwam in zijn slaapkamer, metaforisch gezien dan hè, hij net op de wc zat en zo viel hij weer niet slaap. Man oh man, dat is zo herkenbaar, dan voel je jezelf net in slaap vallen en dan hop moet je ineens onwijs plassen. Pfff, weg is die trein dan. Ik probeer er nog wel achteraan te rennen maar dan red ik dan net niet. Tja, en dan is het maar weer wachten op de volgende slaaptrein. Maar net als bij de NS kun je er niet op vertrouwen wanneer de volgende komt er kan natuurlijk een blaadje op het spoor liggen ;-). De man beschreef verder wat de bijwerkingen waren van dit slaappilletje en dat was voor hem genoeg om er mee te stoppen voordat hij er verslaafd aan was geraakt. Dus ook deze pil gaat aan mijn deur voorbij.

Zo komt het dan dat ik iedere avond probeer op tijd naar mijn bed te gaan, niet teveel tv kijk en ook geen alcohol drink (lukt natuurlijk niet altijd hè). Ik prepareer een washandje, die maak ik nat en leg ik vast klaar op mijn nachtkastje (voor de opvliegers). Ik lees nog wat op mijn e-reader en voel mijn oogleden zwaarder worden, een teken dat de slaaptrein eraan komt. Ik leg de e-reader op het nachtkastje en sluit mijn ogen op weg naar dromenland.
Ergens tussen middernacht en twee uur s’ nachts word ik weer wakker van mijn opvliegers (zie overgang ;-)). Pfff, wat heb ik het dan heet!

Dan pak ik het washandje en smijt het op mijn voorhoofd voor verkoeling, ik trap het dekbed van mij af op zoek naar meer koelte.

Na enige tijd zakt die opvlieger en krijg ik het weer koud. Dan gooi ik het washandje weer terug op mijn nachtkastje en trek ik het dekbed weer tot aan mijn neus op. Dit ritueel herhaal ik zo’n vijf tot wel tien keer per nacht. De slaaptrein rijdt soms op die nachten helemaal niet. Niet zo gek dus dat ik in de ochtend niet echt uitgerust ben. Nu heb ik nog de gelegenheid om ergens op de dag een hazenslaapje te doen maar hoe moet dat straks als ik weer fulltime aan het werk ben? “Ach”, zegt dokter G., “dat komt wel goed, geef het wat tijd.” Nou, daar hoop ik dan maar op.

Mochten jullie nog tips hebben aarzel niet om ze aan mij door te geven. Tot die tijd geef ik mij over aan mijn lijf en pak ik slaap daar waar ik het pakken kan.

Ik: Laat mij slapen.
Mijn brein: Haha, echt niet! We blijven wakker en herinneren elke domme beslissing die je in je leven hebt gemaakt.
Ik: OK.

13 reacties

  • Hannie Johnson says:

    wat mij hielp bij het plafondstaren en de nachtelijke opvliegers waren; voor de opvliegers legde ik een bevroren koelelement onder mijn hoofdkussen als ik dan een opvlieger had draaide ik mijn kussen om en deze was zeer verkoelend en voor de slapeloosheis heeft mij valdispert nachtrust me redelijk geholpen van maar 1 uur slaap per nacht heb ik er nu 5. Sterkte bij het verloop en

    Vriendelijke groeten

    Hannie. Xx

  • Marjolijn says:

    Hè Chantal,
    Heel herkenbaar dit fenomeen slaaptrein. Ik slaap ook erg slecht sinds de chemo periode (ook al tijdens, had toen vreselijke opvliegers. Ik dreef m’n bed uit). Ik word ook meerdere keren per nacht wakker en het in slaap vallen is ook al een uitdaging. Daarnaast de opvliegers van de anti hormoon therapie maken het er niet fijner op. Ik heb dan zo iets van rustig blijven liggen, dekbed eraf en afkoelen (ik krijg steeds jeuk rond m’n middel als ik een opvlieger heb, daar word ik knetter van). Maar ja we moeten ons “lot” dragen. Ik laat me niet gek maken, ben wel erg moe, maar ga gewoon door. Af en toe “stort” ik in van vermoeidheid, wordt dan even flink boos en baal dat niet alles meer lukt, maar he we kunnen niet alles in een keer willen. Dus rustig aan meid! Dan komen we er ook wel.

  • Els Zapletal says:

    Volgende week krijg ik mijn eerste chemo. Toch herken ik alles wat er geschreven is. Ik heb dit namelijk al bijna mijn hele volwassen leven.
    Ik zie het dus somber in voor als ik straks chemo heb.
    Wat mij erg helpt is beseffen dat het niet helpt om er moeilijk over te doen. Ontspan en probeer je erbij neer te leggen. Als ik om twee uur wakker word en merk dat het zo’n nacht word, vertrek ik in gedachten naar mijn favoriete plek. Het is bij mij een plek uit het verleden. Een prachtig strand, warm zand, blauwe zee, schaduw van palmbomen en mijn nog kleine kinderen spelend in de branding. Ik visualiseer elk detail tot aan de rode nagellak op mijn tenen. Ik hoor de zee en de kinderstemmetjes en ruik de kokosolie op mijn huid. Het klinkt raar maar daar ben ik best wel lang zoet mee en het maakt me gelukkig. En beter dan plafonds inspecteren. Soms val ik in slaap soms niet. Soms fantaseer ik in detail wat ik zou doen met een miljoen. En dat dan ook in detail. Bijvoorbeeld. ” ik hoor net dat ik een miljoen heb gewonnen maar het is twee uur snachts. Hm ff online kijken welke camperwinkels er open zijn morgen om negen uur, dan de wekker zetten ( je zou toch in slaap vallen) etc etc. ” ieder zijn eigen verhaal, mss werkt het.

  • m says:

    Heel herkenbaar , ik heb ook nog een jaar herceptin gehad en nu nog tamoxifen en zolafdex Dus ook te vroeg in de overgang. Ik slaap ook heel onrustig , maar wat mij helpt is in de avond even een stukje lopen. Of wat joga ontspanningsoefeningen. Daar ga ik voor naar de sportschool , dat geeft mij veel meer rust in de nacht. Misschien werkt het?

  • Anja says:

    Hoi Chantal,

    Heel herkenbaar allemaal, IK heb echter na 2,5 jaar totaal niet goed geslapen te hebben , vorig jaar via internet een slaaapcusus gevolgt gedurende 6 weken m.b.v. een coach en huiswerk en opdrachten.
    Deze cursus was een pilot samenwerking tussen Pink Ribbon en het VUMC en Presenz speciaal voor borstkankerpatienten.

    Geloof het of niet , maar ik slaap weer. NU weet ik niet of je nog in kunt schrijven, maar anders zou je eens moeten kijken en googlen slaapcursus pink Ribbon en Presenz. Misschien via bepaalde mails of tel. nr’s dat zij je toch kunnen helpen. Het geheim van die cursus was toch wel je slaapritme resetten. Heel erg laat naar bed (1 uur)en structureel dat doen en vroeg uit bed(6 uur). Korte nachten draaien en na 1,5 week sliep ik door. Langzamerhand de tijd vervroegen met bijv een kwartier en dan weer net zo lang volhouden dat je doorslaapt.
    IK wens je in elk geval veel succes

  • Sam says:

    zoo herkenbaar! Toen ik in 2013 voor de 2 e keer een serie chemokuren kreeg, heb ik die gecombineerd met Nmt en acupunctuur. Daar heb ik veel baat bij gehad. Gewoon googelen op NMT en kijken of het je aanspreekt.
    Nu word ik nog wel regelmatig wakker snachts maar slaap dan vrij makkelijk weer in.
    Sterkte ermee, groetjes Sam

  • Rianne says:

    O zo herkenbaar. Jarenlang nachten niet goed door kunnen slapen. Alles geprobeerd geen koffie, geen alcohol, veel water drinken overdag. Oja salami en scherpe kruiden laten staan. Dood dood moe stond ik smorgens op. Gelukkig gaat het na (ik hoop echt dat ik je niet depri maak) jaren nu eens heel stuk beter. Meestal nu tegen de ochtend nog opvliegers. Nou ja als ik alcohol op heb dan wel eens meer keer op een nacht. We wegen waar het aanligt dan. En dat was voorheen niet. Ik wens je succes, het gaat over. Wanneer ik wist dat ik je dat kon zeggen. Ik heb geen medicijnen in welke aard genomen. Was in die tijd door het slechte slapen wel erg depri en moedeloos. Gelukkig is het leven nu weer vrolijk.

  • Anne says:

    Een Care for Women specialiste zou je kunnen helpen met het bestrijden van de opvliegers. Zij heeft allerlei handige tips en eventueel supplementen om je klachten te doen verminderen. Wellicht gaat het slapen daarna ook beter.

  • Sandra says:

    Beste Chantal
    Ik heb dat ook gehad, het slechte slapen en zweten s’nachts een jaar lang na de chemobehandelingen. Toen ben ik s’ morgens green smoothies gaan drinken met wat hennepzaad. Had ergens gelezen dat dit hielp tegen overgangsverschijnselen. En het helpt echt, weg opvliegers, slaap weer goed na 1 maand moet je het verschil gaan merken. Plus lezen voor het slapen gaan totdat je ogen zo moe worden dat je ze niet meer open kan houden. Ik zou zeggen probeer het eens, kan geen kwaad en ik hoop dat het bij jou ook gaat werken. Succes ermee.
    Groetjes Sandra

  • Chantal says:

    Lieve mensen,

    Bedankt voor jullie lieve, warme reacties en tips. Wellicht zit er voor mij iets bruikbaars tussen. Ik ga ze in ieder geval uitproberen.

    Liefs,
    Chantal

  • Ingrid says:

    hi Chantal, wat vervelend! Ook ik heb al erg lang last van slapeloosheid. Wat mij goed geholpen heeft is het lezen van het boek: ‘The Sleep book’ van dr Guy Meadows. Alleen nog in het Engels verkrijgbaar, maar prima te begrijpen. Je kan t bestellen bij Bol.com. Slaap sinds ik het gelezen heb stukken betere en als t een x niet lukt, lees ik sommige hoofdstukken opnieuw! Sterkte.

  • Marlou says:

    Hallo Chantal,

    Vanaf dag 1 schreef mijn huisarts Zopiclon voor (slaaptablet) waar je 8 uur op slaapt. Heerlijk want de voorafgaande tijd was het slaapritme ver te zoeken omdat mijn lichaam al wel doorhad dat er iets mis was, alleen ik nog niet.
    Dus uitgeput zou ik aan het traject beginnen…Gelukkig heeft die slaappil me er doorheen getrokken. Inmiddels een halfje per dag, maar ik slaap zorgeloos in en Door! Als de herceptin klaar is en mijn lijf meer gewend in aan de tamoxifen bouw ik verder af. Ik zie er daardoor ontspannen uit en tob niet! Ook de sfeer in huis lijdt er niet onder en dat is voor het gezin heel fijn. Dus maak het jezelf niet te moeilijk en vraag om een slaappil, je moet nog lang mee! Succes

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *